شرط پرداخت عوارض آزادراهی برای صدور بیمه شخص ثالث حذف شد تک جمله‌هایی برای کسانی که همیشه پای کارند و دیده نمی‌شوند ۲۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور اضافه شد | نیاز کشور به ۵۵۰ فروند هواپیما قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان بورس امروز (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) با افت ۱۲ هزار واحدی شاخص کل + نمای پایانی بازار دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی: قوانین کارگری به درستی اجرا نمی‌شود پیاز ارزان می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار به مستاجران: مراقب کلاهبرداری در سامانه خودنویس باشند دفاع تمام‌قد مقام معظم رهبری از کارگران | حال جامعه کارگری خوب شود حداقل نیمی از مردم کشور حالشان خوب می‌شود ویدئو | دستمزد کارگران تاثیری بر تورم ندارد رهن و اجاره ملک در منطقه شهدای مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | کمبود فایل‌های اجاره (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کدام بانک‌ها در ارائه تسهیلات نهضت ملی مسکن عملکردشان منفی بوده است؟ شرایط دریافت لاستیک دولتی رایگان خودرو چیست؟ + مدارک و لینک ثبت‌نام ورود دیوان عدالت اداری به ۳ پرونده شکایت برای ابطال مصوبه دستمزد ۱۴۰۳ حال خوش کارگر، برنامه خوب دولت را‌  می‌طلبد حباب و قیمت سکه بیشتر شد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پس‌لرزه‌های مصوبه جدید سازمان بورس| آیا بازارگردانان همچنان به رسمیت شناخته می‌شوند؟ تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها مالیات عجیب طلافروشان خبرساز شد | طلافروشان ماهانه ۸۰۰ هزار تومان مالیات دادند گره‌های باز نشده مسکن مهر | ۱۲۰ هزار واحد باقی مانده است تمامی ظرفیت قطار‌های فوق العاده مشهد در دقایق اول تکمیل شد برنج ایرانی ارزان شد خبر خوش برای کارگران؛ پیشنهاد پنج‌ساله‌شدن سقف قرارداد‌های موقت به دولت رفت آغاز فروش بلیت قطار‌های فوق‌العاده مشهد از امروز سه شنبه (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) مهم‌ترین بازیگران افزایش تورم کدامند؟
سرخط خبرها

«گشایش اقتصادی» روحانی نجات‌بخش است؟

  • کد خبر: ۳۸۷۱۷
  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲
«گشایش اقتصادی» روحانی نجات‌بخش است؟
از روزی که رئیس‌جمهور وعده رسیدن دوشنبه و «گشایش اقتصادی» را داد، گمانه‌زنی درباره چندوچون این طرح شروع شد تا اینکه رئیس بانک مرکزی از طرح گشایش اقتصادی پرده برداشت و مشخص شد دولت می‌خواهد برای جذب نقدینگی و تأمین منابع مالی، اوراق نفتی را به‌روش سلف موازی عرضه کند.
به گزارش شهرآرانیوز؛ از روزی که رئیس‌جمهور وعده رسیدن دوشنبه و «گشایش اقتصادی» را داد، گمانه‌زنی درباره چندوچون این طرح شروع شد. برخی گفتند پول‌های بلوکه‌شده ایران قرار است آزاد شود و برخی دیگر گفتند اف‌ای‌تی‌اف قرار است به‌فرجام برسد. حدس‌وگمان‌ها ادامه داشت تا اینکه رئیس بانک مرکزی از طرح گشایش اقتصادی پرده برداشت و مشخص شد دولت می‌خواهد برای جذب نقدینگی و تأمین منابع مالی، اوراق نفتی را به‌روش سلف موازی عرضه کند.

توضیح ساده‌اش این است که دولت می‌خواهد ۲۲۰میلیون بشکه نفت را با موعد تحویل ٢سال بعد پیش‌فروش کند. مردم می‌توانند با قیمتی که مشخص می‌شود، از دولت نفت بخرند و ٢سال دیگر به دولت بفروشند. دولت خودش را موظف خواهد کرد که ٢سال دیگر این نفت را با قیمتی بیشتر از قیمت امروزش بخرد. مردم می‌توانند در این مدت این اوراق را بین خودشان دست‌به‌دست کنند و ارزان‌تر یا گران‌تر از آنچه دولت قطعا بابت آن پول خواهد داد، بخرند یا بفروشند.

در سال٩٩ به‌دلیل افزایش هزینه‌های بخش سلامت و همچنین تقبل بار مالی حمایت از خانوار‌ها و بنگاه‌های آسیب‌دیده، کسری بودجه دولت مضاعف خواهد بود. حامیان این طرح، پیش‌فروش نفت را روش مؤثری برای جذب نقدینگی و تأمین مالی دولت می‌دانند.

اما از طرف دیگر به طرح دولت انتقادات جدی وارد است. برخی این طرح را پرریسک دانسته‌اند و معتقدند فروش نفت و بدهکارکردن دولت آینده پیامد‌های ناگوار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به‌دنبال خواهد داشت. منتقدان می‌گویند این شیوه، اتکای بودجه به نفت را تشدید می‌کند و میخی بر تابوت اصلاح ساختار بودجه کشور است و به‌هم‌ریختگی بازار‌های مالی را به‌همراه خواهد داشت.

در بین منتقدان افرادی مثل احمد توکلی هم هستند. او در یک رشته توئیت این‌طور به گشایش اقتصادی دولت انتقاد کرد: «دولت و شرکت‌های دولتی تنها از فروش اوراق به مردم حداقل ۱۲۰۰هزار میلیارد تومان بدهی دارند که سود آن تا پایان سال۱۳۹۸ تقریبا ۲۴۰هزار میلیارد تومان می‌شود. دولت این سود را از کجا می‌دهد؟ عمدتا با چاپ اوراق جدید! دولت امسال اگر قرض جدیدی نگیرد، باید برای اصل و فرع اوراق گذشته به مردم ۱۴۴۰هزار میلیارد تومان پرداخت کند...»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->